Udskriv

Montering af dæk

Montering af et dæk på en fælg er et job for en fagmand. Løb ikke risikoen ved at gøre det selv!

Medmindre du har en relevant uddannelse og det rigtige udstyr, skal du afholde dig fra at montere dæk på fælge eller afmontere dem. Overlad dette arbejde til fagfolk.

Din forhandler vil sørge for at overholde fabrikantens anbefalinger vedrørende valg af dæk, undersøge dækket udvendig og indvendig før montering og overholde fremgangsmåderne for montering og afmontering.

Din forhandler vil desuden sørge for at udføre følgende serviceydelse for at garantere din sikkerhed og dækkenes lange levetid:

Hold balancen!

En afbalancering er nødvendig, hver gang et dæk er blevet monteret, og fjerner vibrationer. Derfor slides dine dæk langsommere, det samme gælder affjedring, styretøj og rulningslejer.

Udskiftning af ventil

Ventilen er en meget vigtigt del af dækket. Den bruges til at kontrollere lufttryk og pumpe dækket op. Den er også med til at holde dækket lufttæt ved hjælp af ventilhætten, som hindrer, at der trænger støv og fugt ind i dækket. Du skal derfor tjekke, at din dækforhandler udskifter ventilen, når han udskifter dækket.

Indstilling af hjulsporing og geometri

Hvis din forhandler konstaterer unormal slitage på dine gamle dæk, kan han tilbyde at indstille hjulenes sporing og geometri. Denne ekstra serviceydelse er med til at forhindre uregelmæssig eller unormalt hurtig slitage af dine dæk.

Montering af nye dæk eller mindst slidte dæk bagerst

Hvis du kun udskifter to af de fire dæk, anbefaler vi at montere de nyeste dæk på baghjulene, hvad enten du har forhjulstræk eller baghjulstræk. Det giver dig den største sikkerhed i uforudsete og vanskelige situationer (nødopbremsning, skarpt sving m.m.) især på vådt underlag. Mange test har nemlig vist, at det er lettere at kontrollere forhjul end baghjul.
Dækkene på forhjulene bliver som regel hurtigere slidt end dækkene på baghjulene, især på biler med forhjulstræk (hvilket gælder flertallet af bilerne i dag).